Off White Blog
Ekspedisi di atas kapal

Ekspedisi di atas kapal "Latitude" superyacht, menerokai Arktik Norway

April 11, 2024

Selepas dua petak berturut-turut menerusi Passage Northwest yang terkenal pada tahun 2014 dan 2015, saya sangat terpesona oleh keajaiban kawasan-kawasan Arktik. Saya baru sahaja mendengar tentang kepulauan Svalbard, tetapi semakin saya baca dan belajar mengenainya, semakin saya bertekad untuk menghabiskan sekurang-kurangnya satu musim panas di Arktik, tetapi kali ini, Artik Norway.

Kami menaiki Latitude pada 8 Julai 2016 di Stockholm, Sweden dan selepas pelayaran singkat ke Copenhagen, di mana kami menjemput beberapa tetamu, kami melaju ke Bergen di barat daya Norway. Dari Bergen kita mengambil bulan bulan Julai untuk pelayaran perlahan-lahan ke pantai barat Norway, meneroka fjords seperti Geiranger fjord dan Trollfjord, melalui kepulauan Lofoten, yang terkenal dengan landskap tersendiri dengan gunung dramatik yang menuju ke teluk-teluk yang terlindung , dan sehingga Tromsø di Northern Norway. Tromsø dikenali sebagai hab budaya di atas Arctic Circle dan merupakan destinasi popular untuk melihat lampu utara.

Selepas beberapa hari di Tromsø, kami berangkat menyeberangi Lautan Utara ke kepulauan Svalbard, yang juga dikenali sebagai Spitzbergen. Dalam perjalanan ke Svalbard, kami berhenti di sebuah pulau kecil bernama Bjørnøya, yang juga dikenali sebagai Bear Island. Bjørnøya adalah tempat perlindungan burung semula jadi dengan tebing tinggi di mana anda akan mendapati koloni bersarang Auks, Kittwakes berkaki hitam, Guillemots dan Puffins. Bjørnøya jarang, jika pernah, dikunjungi oleh kapal-kapal yang berlalu dan tidak ada perjalanan pelancong ke Bjørnøya. Walau bagaimanapun, kami menemui mayat bot nelayan Rusia yang anak-anak kapalnya telah berpesta, kemudian mabuk dan mendarat perahu mereka, yang kini menjadi sebahagian kekal pulau itu.

Selepas perhentian selama dua hari di Bjørnøya, terutamanya disebabkan oleh cuaca, kami pergi ke Svalbard dan bandar utamanya Longyearbyen di mana kami tiba pada 3 Ogos. Longyearbyen dianggap Capital of Svalbard, dan dengan populasi lebih dari 2.000, pasti pusat kegiatan di kepulauan itu. Terdapat muzium, belanja yang baik, galeri dan infrastruktur yang baik untuk menyokong aktiviti pelancongan. Ia agak luar biasa, memandangkan saiz populasi. Malah ada restoran Michelin yang dibintangi dan sebuah pub yang dinilai mempunyai bar terbaik ke-6 di dunia! Musim yang tinggi mesti melihat ramai pelancong.

Beberapa minggu sebelum sampai di sana, kami telah menghubungi Jason Roberts yang berpusat di Svalbard dan telah bekerja dengan Sir David Attenborough selama 30 tahun yang lalu untuk menghasilkan dokumentari seperti Frozen Planet, Planet Manusia dan sebagainya. Jason sangat membantu dan mencadangkan kami mengambil salah seorang rakannya, Einaar, seorang muda Norway, bersama kami untuk perjalanan. Inilah keputusan terbaik yang pernah dibuat oleh kami kerana pengetahuan Einaar mengenai kepulauan dan hidupan liar adalah sangat penting. Sebagai bonus tambahan, dia mempunyai keperibadian yang menyenangkan dan bersama semua orang di atas kapal. Bagi sesiapa yang merancang untuk melawat Artik, saya sangat mengesyorkan untuk menghubungi Jason Roberts Productions di Svalbard.

Kami mempunyai beberapa tetamu yang terpaksa meninggalkan kami pada 9 Ogos, jadi kami memecah pelayaran pelayaran ke dalam dua bahagian. Yang pertama ialah pelayaran lima hari di pantai barat kepulauan dan kembali ke Longyearbyen. Yang kedua ialah 17 hari perjalanan melompat ke arah jam dari seluruh kepulauan, termasuk perjalanan sampingan yang sangat jarang dilawati (kami diberitahu kami adalah kapal ketiga yang pernah melawat) pulau yang dipanggil Kvitøya dan lawatan singkat ke ais Artik pek utara dari 81 darjah lintang utara.

Hari pertama membawa kami ke Krossfjord di Taman Negara Spitzbergen Northwest. The Krossfjord adalah 30 km panjang dengan pelbagai cawangan, pemandangan spektakular dengan banyak glasier dan banyak laman pelancongan menarik. Kami menghabiskan hari menjelajah pelbagai fjord jiran, Möllerfjorden, Mayerbukta dan bahkan berjaya mendaki gunung berayun yang terapung di cawangan Fjortende.

Dari Krossfjord, kami melaju ke Magdalenefjord, yang memotong sekitar 10 km terus ke pantai. Fjord ini pada umumnya boleh diakses sepanjang tahun dan popular di kalangan paus pada abad ke-17. Ia mempunyai sebuah teluk, Trinityhamna, terlindung oleh semenanjung Gravneset yang menyediakan perlindungan yang baik untuk kapal-kapal berkunjung. Pada tahun 1977 seorang pendaki Austria terbunuh oleh beruang kutub di Magdalenefjord dan di sinilah kita juga melihat beruang kutub lelaki besar, dengan jelas berehat di perjalanannya ke utara di mana pek ais telah surut. Kami melakukan perjalanan dalam tender ke Amsterdamøya, yang dinamakan sempena paus Belanda, di mana kami melihat sekumpulan besar Walrus berjemur.

Perhentian seterusnya ialah Raudfjord, fjord pertama ke timur ketika anda mengikuti pantai utara Spitzbergen dari sudut barat. Ia adalah kira-kira 20 km panjang dengan beberapa ruang sisi dengan glasier anak lembu dan air cetek. Kami mengambil tender dan mendarat di Alichamna, di mana kami berjalan kira-kira 14 km ke atas kawasan yang sangat berbatu ke sisi lain fjord di mana kita menyalakan api unggun besar dengan kayu hanyut sebelum tender datang dan mengambil kami. Semua orang tidur malam itu dengan sangat baik!

Pada 7 Ogos, kami pergi ke Trygghamna dan mengambil tender ke Alkepynten dengan tebing tinggi 100m yang sangat baik, sesuai untuk bersarang koloni burung. Kami pergi ke sana untuk melihat jika kita dapat mencari dan memotret rubah Artik, yang diketahui berlama-lama di pangkal tebing untuk menangkap seorang Guillemot muda atau Auks cuba penerbangan sulung mereka, tetapi yang gagal membuatnya sejauh laut!

Burung-burung ini memberikan peluang terakhir untuk musang untuk menabur beberapa makanan untuk musim sejuk.Malangnya, kami tidak melihat apa-apa rubah pada hari itu, walaupun kami mengalami beberapa rusa.

Pada hari terakhir, sebelum kembali ke Longyearbyen untuk melepaskan beberapa tetamu yang berlepas, kami berhenti di Pyramiden, sebuah bandar yang ditinggalkan yang asalnya dibina oleh Rusia untuk operasi perlombongan arang batu. Apabila perlombongan arang batu menjadi tidak ekonomik, mereka hanya meninggalkan bandar ini pada tahun 1998 dan kini menjadi bandar hantu tetapi dengan sebuah hotel yang beroperasi dengan enam orang Rusia yang tinggal di sana. Kami sebenarnya pergi dan minum minuman vodka Rusia di bar. Dari Pyramiden kami melawat glasier berdekatan di mana kami dapat naik dan berjalan melalui badan glasier dalam saluran air yang mencair. Ia adalah satu pengalaman yang unik seperti yang dikelilingi oleh terowong ais-ais ais glasier. Dari sisi lain, kami berjaya mendapatkan di atas glasier dari mana kami mendapat rakaman drone dan gambar yang baik.

Setelah tetamu kami ditinggalkan pada 9 Ogos, kami tinggal di Longyearbyen selama beberapa hari kerana cuaca di pantai timur kepulauan, di mana kami menuju, telah menjadi jahat. Di Longyearbyen kami mengambil beberapa langkah, melawat muzium-muzium Artik, melakukan beberapa belanja, dan mencuba semua restoran mereka.

Kami meninggalkan Longyearbyen pada 11 Ogos pukul 7 malam dan tiba di Bellesund jam 1:30 pagi. Bellesund adalah pintu masuk ke sistem fjord dengan beberapa cawangan yang memanjang sehingga 80 km di pedalaman. Kami pergi mendaki panjang ke dua kabin memburu di Camp Milar. Ini adalah hari bertuah kami, sebagai tambahan kepada banyak rusa dan beberapa tindakan dengan dua Rusa yang sentiasa menyerang kami dan drone kami secara beramai-ramai, kami juga berlari ke dalam sebuah ibu rubah Artik dengan tiga cubs. Kami menghabiskan beberapa jam memotret mereka dengan kamera dan drone kami.

Pada 13 Ogos kami melaju ke Hornsund, fjord selatan di kepulauan Svalbard dan ada yang berfikir, yang paling indah. Ia mempunyai lapan glasier besar dengan muka anak lembu yang disokong oleh beberapa gunung yang sangat menarik termasuk Horsundtind, gunung ketiga tertinggi di kepulauan itu. Gabungan puncak dan glasier memberikan beberapa landskap yang menakjubkan. Kami mengambil tender kami dan melawat glasier di Bergerbukta, Brepollen dan Storbreen dan pergi ke pembentukan batu yang luar biasa yang hanya dapat digambarkan sebagai Stonehenge Artik. Sepanjang perjalanan kami melihat lebih banyak rusa dan rubah.

Keesokan harinya kami merancang untuk pergi ke Pulau Edgeøya yang mempunyai beberapa tebing bersarang burung di mana beruang kutub sudah diketahui memanjat ketika makanannya langka, untuk makan telur dan anak ayam dari sarang. Malangnya, cuaca buruk dan kami tidak akan menemui pelabuhan selamat di Edgeøya jadi kami melangkauinya dan pergi ke Barentsøya dan Dorstbukta di mana kami melihat dua beruang kutub berjalan di pantai.

Salah satu momen paling menarik dalam perjalanan ialah lawatan ke Viberbukta dan perjalanan melalui semua ais brassvell ke glasier Brassvell yang merupakan sebahagian daripada sistem glasier yang terdiri daripada 170 km tebing es. Ia mempunyai beberapa air terjun besar yang datang dari puncak glasier untuk pemandangan yang tidak masuk akal.

Pada 16 Ogos kami memulakan perjalanan ke "White Island," Kvitøya tetapi dalam perjalanan kami memutuskan untuk berhenti di hujung utara Storøya. Kedua pulau ini adalah titik terpencil di kepulauan itu, di mana Storøya, pulau kecil hanya 40 km persegi. Kami tiba di pukul 9:30 malam dan pergi keluar untuk menerokai sedikit dengan tender. Seperti yang ternyata, ia adalah tepat pada masanya kerana kita melihat dua beruang kutub dan salah seorang daripada mereka agak berhampiran walrus. Ia sangat menarik, kami tidak kembali ke Latitud sehingga selepas pukul 3 pagi. Itulah kelebihan matahari 24 jam, kita boleh melakukan apa sahaja yang kita mahu, bila-bila masa yang kita mahukan. Kami menghabiskan hari tambahan di Storoya sebelum meneruskan ke Kvitøya. Kira-kira 99 peratus daripada Kvitøya, yang seluas 700 km persegi, ditutup dengan topi ais dan terdapat hanya tiga bahagian sangat kecil yang bebas dari ais. Kami membuat perhentian pertama kami di Andréeneset, salah satu daripada titik bebas ais tetapi terdapat terlalu banyak membengkak dan, walaupun kami melihat beberapa walrus dan satu beruang kutub mati, kami berpindah ke hujung timur laut pulau itu ke Kræmerpynten di mana kami menghabiskan masa dua hari.

Semasa di Kvitøya, kami melakukan sedikit pendaki dan meneroka dengan tender. Terdapat banyak ais krim di dalam air dan banyak ibu walrus dengan bayi-bayi muda mereka. Kami juga melihat empat beruang kutub (dua di antaranya menginjak kami ketika kami sedang mendaki di glasier!) Dan juga tiga beruang kutub mati. Beruang sama ada mati akibat kelaparan atau mungkin dari kecederaan semasa cuba menyerang walrus. Ibu-ibu Walrus yang muda boleh menjadi sangat berbahaya dan akan menyerang dan melukai atau membunuh beruang kutub. Pada akhir satu kenaikan ketika kami pergi ke puncak glasier, kami turun ke salah satu kawasan bebas ais di Kvitøya dan menyalakan api unggun api. Ia sangat bagus dan hangat dengan langit biru, bahawa kami memutuskan untuk makan malam barbeku oleh api unggun api. Koki mengambil perahu untuk kembali ke Latitude untuk mendapatkan makanan dan bekalan dan, sementara kami sedang menunggu dia, seorang lelaki beruang kutub besar muncul agak dekat dengan kami. Dia nampaknya keluar dari air di sisi lain di mana dia mungkin cuba untuk memburu walrus atau anjing laut. Dia menjadi agak penasaran dan mula mendekati kami, jadi kami terpaksa meninggalkan rancangan kami untuk makan malam barbeku. Dia memberikan beberapa peluang foto yang sangat baik sepanjang jam atau lebih dan kemudian kami kembali ke Latitud, ketika dia memanjat glasier di hampir sama jalan yang sama yang kami ambil turun. Kvitøya adalah jelas kemuncak perjalanan dan kami minta maaf untuk meninggalkannya tetapi cuaca mula berubah dan kami ingin melihat sama ada kami boleh membuatnya sampai ke tong ais polar sekitar seratus batu di utara kepulauan Svalbard.

Kami meninggalkan Kvitøya pada 20 Ogos dalam kabus tebal dan penglihatan yang sangat miskin.Ia sukar berlaku kerana kehadiran banyak ais di dalam air. Kami membuatnya ke rak ais polar sekitar 20 jam kemudian dan kemudian menghabiskan dua hari di dalam ais. Tidak mustahil untuk berlabuh di sana kerana air terlalu dalam sehingga kami mengembangkan teknik di mana kami hanya akan "meludah" diri kami ke floe ais yang besar dan kemudian melayang dengannya. Kami juga berjaya keluar ke floe ais dan mengambil beberapa gambar, manakala gadis-gadis hula-hooped, dan dua orang berdiri pengawal dengan senapang sekiranya serangan beruang kutub !! Ia adalah pengalaman yang luar biasa.

Kami meninggalkan rak ais pada 23 Ogos dan melaju ke kawasan Woodfjord dan masuk ke Liefdefjord, yang sangat popular dengan pelawat kerana keindahan semulajadi yang luar biasa dan banyak pilihan lawatan. Selepas berlabuh berhampiran Sørdalsbukta, kami melawat glasier Monaco dan, selepas makan malam, mengambil tender ke "pantai" luar biasa di bawah gunung Merah yang besar. Kami membuat api unggun dan marshmallow panggang dan menyaksikan perubahan warna ketika matahari bergerak perlahan dari satu sisi ke sisi yang lain, tanpa pernah ditetapkan. Semasa kami duduk di atas api, seekor rusa Artik muncul kepalanya naik tetapi terlalu malu untuk datang lebih dekat. Bau makanan itu mungkin terlalu banyak baginya untuk tidak melihat sekurang-kurangnya. Hentaman api di bawah gunung merah itu adalah satu lagi peristiwa yang tidak dapat dilupakan dalam perjalanan!

Selepas meninggalkan Liefdefjord pada 24 Ogos, kami berlari ke laut yang agak kasar dan cuaca buruk, jadi kami melepaskan diri dan berlindung di Magdalenefjord di pantai barat, di mana kami telah pergi ke bahagian pertama perjalanan. Setelah cuaca bertambah baik, kami pergi dan pergi ke Ny Alesund, salah satu penempatan yang masih digunakan oleh stesen penyelidikan yang ditubuhkan oleh banyak negara termasuk China, Jepun, India, Itali dan diselaraskan oleh Institut Polar Norway. Ny Alesund adalah titik tertinggi tempat kediaman manusia di bumi dan merupakan salah satu tapak paling penting dalam sejarah penerokaan Kutub Utara. Pada musim panas, kira-kira 150 saintis dari negara-negara yang berbeza bekerja di sana mengumpul data tentang ais dan satwa liar arktik. Penduduk tetap hanya 40 orang yang tinggal di sana sepanjang tahun.

Selepas menghabiskan sedikit lebih daripada satu hari di Ny-Ålesund, kami akhirnya kembali ke Longyearbyen, sangat menyedari bahawa kami telah mencapai apa yang telah dilakukan sebelum ini: penyebaran lengkap Kepulauan Svalbard dengan berhenti di rak Ais Polar . Latitud kini semakin dekat dengan Kutub Utara yang mana kapal layar persendirian lain. Apabila kami berhenti di floe ais, kami berada 400 batu dari Kutub Utara.

Artikel ini mula-mula diterbitkan dalam Gaya Yacht 37.